12/08/2019 Geir Tommy

Alltid WiFi fra Telenor

Alltid WiFi fra Telenor

Hjemmenettet blir en stadig viktigere komponent i hjemmene våre. Kravene fra forbrukerne blir stadig høyere – i forhold til stabilitet, hurtighet og antall samtidig brukere. Prognosene viser at antallet enheter vi kobler til våre hjemmenett er sterkt økende. Prognosene fra IOT analytics viser at dette vil akselerere i årene fremover. Som Norges største bredbåndsleverandør har Telenor utviklet Alltid WiFi – hvor de garanterer at kundene blir fornøyd med WiFi dekningen i hjemmet.

Kundeinnsikt fra Innsikteriet

Innsikteriet fikk muligheten til å jobbe med Telenor i den siste fasen før lanseringen av Alltid WiFi. I kartleggingen ble markedskonseptet gjennomgått. Flere ulike navn ble evaluert, både i forhold til assosiasjoner, forståelse, innhold og signalverdi. Begreper og terminologi ble også diskutert i gruppesamtalene for å sikre en relevant og tydelig kommunikasjonen av løsningen.

Vi fikk god hjelp av Innsikteriet til å vurderte flere forskjellige alternativer på navn, men også begreper og måter å forklare konseptet på. (Eli-Anne Østby, Telenor)

Vi fikk god hjelp av Innsikteriet til å vurderte flere forskjellige alternativer på navn, men også begreper og måter å forklare konseptet på, sier Eli-Anne Østby i Telenor.

Samarbeide med Snøhetta

Mange kunder sliter med dårlig WiFi hjemme. Undersøkelser viser at 7 av 10 faktisk har opplevd problemer med sitt hjemmenett. Det ønsket Telenor å gjøre noe med. Det første de så på var selve designet av ruteren. Tradisjonelt sett har de vært sorte – gjerne med et par antenner og blinkende lys. Telenor ønsket å lage en ruter som kundene ønsket å la stå fremme i stua. Bakgrunnen er åpenbar. Hvis ruteren kan stå fremme på en sentral plass i hjemmet vil det mest sannsynlig også spre WiFi signalene best mulig. I utviklingen av ruteren samarbeidet Telenor med Snøhetta. Resultatet har blitt en stilren ruter som i mars 2019 vant den prestisjetunge Red Dot Award for «enestående» design i kategorien produktdesign.

Vi valgte å samarbeide med Snøhetta for å gjøre designet på ruteren mer spennende. (Eli-Anne Østby, Telenor)

Utfordringene med å sikre god WiFi dekning i hele hjemmet er høyst varierende fra kunde til kunde. Det har primært sammenheng med boligtype og byggematerialer. Telenor valgte derfor også å lage en forsterker for de husstandene hvor en enkelt ruter ikke vil klare å sikre god nok WiFi dekning. Forsterkeren har det samme designet som ruteren, men er litt mindre.

Alltid WiFi fra Telenor

Fornøydhetsgaranti

Teknologi er ikke like lett for alle. I forbindelse med Alltid WiFi har kundene tilgang til hjelp hvis de står fast eller har utfordringer med å få løsningen til å fungere. Telenor tilbyr derfor en fornøydhetsgaranti. Kundene får tilbake pengene for inntil 60 dagers leie hvis de ikke er fornøyd med WiFi dekningen hjemme. 

En garanti er først og fremst for at kundene skal føle seg trygge på at vi gjør det vi kan for at de skal bli fornøyde. Vi leverer en komplett pakke og sender ikke bare ut noe utstyr. Vi hjelper også kunden med å få mest mulig utbytte av det utstyret de har hjemme. (Eli-Anne Østby, Telenor)

Leie, ikke eie

Telenor valgte en leieløsning for Alltid WiFi. Det betyr at kundene ikke kan kjøpe ruteren, kun leie den. Det har blitt mer utbredt de senere årene, hvor argumentene for leie er lavere inngangspris og enklere muligheter for oppdateringer når neste generasjon ruter kommer.

—————————

Ønsker du å høre mer om hvordan vi i Innsikteriet jobber med kunde- og forbrukerinnsikt, ta kontakt med Lene (905 83 456/lene.thorsen@innsikteriet.no) eller Geir Tommy (920 14 293 /geir.tommy.hoset@innsikteriet.no)

, , , , , , , , , , , , , , ,

Kontakt oss